Hendige tips for digitale markedsføring foran GDPR

Er du en markedsføringsprodusent og bekymret for GDPR? Ta en titt på disse tipsene.

GDPR har vært i røret lenge, men det er fortsatt litt panikk før 1. juli-fristen. Digital markedsføring er en sektor som har uttrykt sine bekymringer om fremtiden for e-postmarkedsføring og andre strategier som benyttes daglig.

Selv om forordningen selv er tett med lovlig språk og vilkår, er det egentlig ikke så skremmende som mange kanskje har antatt. Kjernen i prinsippet er å gi brukeren mer kontroll over sine data, og organisasjoner må kunne forklare hvorfor de behandler eller holder dataene på bestemte måter.

Innenfor selve reglementets sider er det mange henvisninger til betydningen av enkle språkbestemmelser for brukere eller registrerte. Sjargong og fagspråk er ikke i orden, mens prinsippet om å gi samtykke betyr å si farvel til forhåndskryssede bokser på skjemaer.

Fra en markedsfører perspektiv kan en oppsummere slik: Nå, under GDPR, må markedsførere planlegge, bestille og rettferdiggjøre dataene de vil samle inn; hvordan de skal «behandle» eller bruke den på fangststidspunktet; og vær sikker på at de vet hvor samtykket er lagret for å få tilgang til den / slette den / dele den når det blir bedt om det. Hvis du kan dokumenter konkrete samtykke til et formål fra tidligere, kan du forsette å bruke dette.

Andre innlegg